Καθώς περνούν οι μήνες, το βρέφος αναπτύσσει όλο και πιο πολλές δεξιότητες.
Ακολουθούν 5 Αυτοσχέδιες Δραστηριότητες για μωρά 3-6 μηνών που μπορείτε να φτιάξετε με πολύ απλά υλικά έτσι ώστε να περάσετε ποιοτικό χρόνο με το μωράκι σας και να του δώσετε ερεθίσματα που θα συμβάλλουν στη σωματική και συναισθηματική ανάπτυξη του. Επίσης, μπορείτε να δείτε τα καλύτερα παιχνίδια για 3-4 μηνών και παιχνίδια για 5-6 μηνών.
1. «TUMMY TIME» ΜΕ ΤΟ ΓΟΝΕΑ
Το tummy time είναι όταν αφήνουμε τα μωρά μπρούμυτα για σύντομες περιόδους ενώ είναι ξύπνια. Αυτή η στάση σώματος είναι πολύ σημαντική για το επόμενο στάδιο της κινητικής ανάπτυξης του μωρού, που είναι το να γυρίσει ανάποδα και να αρχίσει να μπουσουλάει και εν τέλει να περπατήσει.
Ακολουθούν μερικές προτάσεις για να κάνετε πιο διασκεδαστική την ώρα που περνάει το μωρό σας μπρούμυτα.
- Ξεκινήστε με λίγα λεπτά σε αυτή τη στάση, π.χ. μόλις τρία λεπτά την ημέρα. Αυξήστε προοδευτικά τη διάρκεια καθώς το μωρό δυναμώνει. Στόχος είναι να παραμένει μπρούμυτα για 15-20 λεπτά για περίπου 3 φορές την ημέρα.
- Ξαπλώστε στηριζόμενοι στην πλάτη σας και αφήστε το μωρό σας πάνω στην κοιλιά και το στήθος σας.
- Κρατήστε το μωρό σας με το αντιβράχιό σας μπρούμυτα και κάντε ήπιες κινήσεις προς τα εμπρός και πίσω σαν «αεροπλάνο».
- Ξαπλώστε το μωρό σας μπρούμυτα πάνω σε ένα κρεβάτι ή καναπέ και καθίστε μπροστά του έτσι ώστε να βρίσκεστε στο ίδιο επίπεδο με το μωρό σας και να μπορείτε να το κοιτάζετε στα μάτια. Στα μωρά αρέσουν πολύ να κοιτάνε το πρόσωπο των γονιών τους και να παρατηρούν τον τρόπο που μιλάτε και τις εκφράσεις του προσώπου σας. Χαμογελάστε και τραγουδήστε του ή χρησιμοποιήστε παιχνίδια που αρέσουν στο μωρό σας όπως μια κουδουνίστρα, έναν πλαστικό παιδικό καθρέφτη ώστε να του κρατήσετε το ενδιαφέρον.
- Δοκιμάστε να κάνετε λίγο βρεφικό μασάζ στην πλάτη του, ώστε να το χαλαρώσετε.
- Τυλίξτε μία μικρή πετσέτα μπάνιου σχηματίζοντας ένα σχήμα ρολό και τοποθετήστε την κάτω από τους ώμους και το στέρνο του μωρού σας. Η πετσέτα θα υποστηρίξει το μωρό σας ώστε να σηκώσει το κεφάλι του από το πάτωμα ευκολότερα. Φροντίστε τα μάτια σας να είναι στο ίδιο ύψος με τα μάτια του μωρού σας και δοκιμάστε να του τραγουδήσετε.
Στόχος της δραστηριότητας:
Η πρηνή θέση ή tummy time βοηθάει το μωρό να αναπτύξει τον έλεγχο του επάνω μέρους του σώματος και του κεφαλιού του και να ενδυναμώνει τους μύες στα χέρια και το λαιμό. Μαθαίνει να γυρίζει ανάποδα και να μπουσουλάει. Αναπτύσσει τις κινητικές δεξιότητες των άνω άκρων και τη συνεργασία ματιών και άνω άκρων (οπτικοκινητικός συντονισμός). Τέλος αναπτύσσεται το αιθουσαίο σύστημα (κίνηση και ισορροπία), ιδιοδεκτικό (επίγνωση σώματος), απτικό σύστημα (αίσθηση της αφής), το οπτικό σύστημα και το ακουστικό.
Μην αφήνετε το μωρό μπρούμυτα χωρίς να το επιτηρείτε ή όταν έχει γεμάτο στομαχάκι.
2. BALLOON KICKING
Υλικά και εργαλεία που θα χρειαστείτε:
- Μπαλόνι με ήλιο
- Κορδέλα
Προτάσεις χρήσης:
Αρχικά ξαπλώστε το μωρό σας σε ύπτια θέση. Δέστε ένα μπαλόνι από ήλιο σε μία κορδέλα και κάντε στην άκρη της κορδέλας μια θηλιά. Περάστε την θηλιά χαλαρά από το πόδι του παιδιού και ενθαρρύνετέ το λεκτικά να κλωτσήσει, ώστε να κινήσει το μπαλόνι.
Στόχος της δραστηριότητας:
Με αυτό το παιχνίδι το μωρό θα διασκεδάσει ενώ παράλληλα θα αναπτύξει τις κινητικές του δεξιότητες (θα μάθει να ελέγχει καλύτερα τα άνω και κάτω άκρα, θα μάθει να συγκεντρώνει το βλέμμα του στα αντικείμενα που το ενδιαφέρουν και θα ανακαλύψει την σχέση αιτίου-αιτιατού «κλωτσάω και το μπαλόνι κουνιέται».
Το παιχνίδι θα πρέπει να επιβλέπεται στενά από ενήλικα, μιας και ελλοχεύει ο κίνδυνος πνιγμού.
3. ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΟ ΣΤΕΦΑΝΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Είναι ένα στρογγυλό στεφάνι με παιχνίδια, που περιβάλλουν το μωρό και του παρέχουν πολλές ευκαιρίες για εξάσκηση ποικίλων θέσεων του σώματος του ενώ παίζει.
Υλικά και εργαλεία που θα χρειαστείτε:
- Στεφάνι (χουλαχουπ)
- Κορδέλες
- Κρίκους
- Πον πον
- Σφουγγάρια μπάνιου (τύπου λούφα)
- Κουδουνίστρες με κρίκους
- πινέλα μαγειρικής από σιλικόνη
Παίρνετε ένα στεφάνι χουλαχουπ και ξεκινάτε και τυλίγετε πολύχρωμες κορδέλες. Βεβαιωθείτε ότι τις έχετε δέσει σφιχτά. Στη συνέχεια μπορείτε να κρεμάσετε ή να δέσετε στο στεφάνι κρίκους, πον πον, σφουγγάρια, κουδουνίστρες και πινέλα μαγειρικής.
Προτάσεις χρήσης:
Αφού έχετε φτιάξει το στεφάνι, τοποθετείστε το σε σταθερή επιφάνεια πάνω σε μία κουβέρτα ή στο χαλί του σπιτιού σας. Στη συνέχεια βάλτε μέσα το μωρό σας σε πρηνή θέση (μπρούμυτα) ή ανάσκελα και αφήστε το ελεύθερα να εξερευνήσει και να πιάσει τα αντικείμενα που κρέμονται γύρω από το στεφάνι.
Στόχος της δραστηριότητας:
Προωθείται η ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων του μωρού (έλεγχος κορμού, συντονισμός ματιού-χεριού), καθώς και η ανάπτυξη όλων των αισθήσεων.
4. ΒΟΛΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΥΒΕΡΤΑ
Υλικά και εργαλεία που θα χρειαστείτε:
- Μία κουβέρτα
Προτάσεις χρήσης:
Παίρνετε μία κουβέρτα και τοποθετείτε πάνω το μωρό σας σε πρηνή θέση. Στη συνέχεια πιάνετε τις δύο άκρες της κουβέρτας και την τραβάτε σιγά σιγά. Σιγουρευτείτε ότι έχετε βάλει το μωρό σας στο κέντρο της κουβέρτας. Κατά τη διάρκεια αυτού του παιχνιδιού μπορείτε να τραγουδάτε στο μωρό σας ή να κάνετε επιφωνήματα έκπληξης και χαράς.
Στόχος της δραστηριότητας:
Με αυτό το παιχνίδι προωθείται η αλληλεπίδραση του μωρού με το γονέα και αναπτύσσονται οι αισθήσεις όπως το αιθουσαίο (κίνηση και ισορροπία), ιδιοδεκτικό (επίγνωση σώματος), απτικό (αίσθηση της αφής) σύστημα, το οπτικό σύστημα και το ακουστικό.
5. SENSORY BAG
Υλικά και εργαλεία που θα χρειαστείτε:
- Σακούλα polybag (διαφανής)
- Πον πον
- Τζελ μαλλιών ή υγρό σαπούνι διαφανές
- Χαρτοταινία
- Γκλίτερ
Παίρνετε ένα polybag και το γεμίζετε με τζελ μαλλιών ή υγρό σαπούνι διαφανές εναλλακτικά. Στη συνέχεια βάζετε μέσα τα πον πον και το γκλίτερ. Το κλείνετε καλά και το κολλάτε στον τοίχο με χαρτοταινία.
Προτάσεις χρήσης:
Αφού έχετε φτιάξει το polybag, το κολλάτε χαμηλά στον τοίχο με χαρτοταινία έτσι ώστε όταν βάλετε το παιδί να κάτσει να είναι στο ύψος των ματιών του. Προωθείστε το παιδί να εξερευνήσει και να πιάσει to sensory bag. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού καλό θα είναι να κάθεστε από πίσω του ή στο πλάι έτσι ώστε να του παράσχετε υποστήριξη αν χρειαστεί.
Στόχος της δραστηριότητας:
Με αυτό το παιχνίδι εξασκείται η καθιστή θέση του παιδιού και ταυτόχρονα αναπτύσσονται οι αισθήσεις του.
Για όλες τις παραπάνω δραστηριότητες, καθ’ όλη τη διάρκεια επιβάλλεται η επίβλεψη του γονέα.
Από την Εργοθεραπεύτρια : Χρυσάνθη Κοκκοράκη